mini-countryman

Diesel czy benzyna - co wybrać? Wady i zalety

Diesel czy benzyna: co wybrać? Usiądź wygodnie i poczytaj o różnicach, wadach, zaletach i o tym, który z rodzajów paliwa lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

Zaczęło się od… spraw zupełnie niezwiązanych z motoryzacją: prac nad wytwarzaniem lodu w butelkach i udoskonalaniem działania chłodziarek. Rudolf Diesel, znany dziś jako wynalazca silnika o zapłonie samoczynnym nazywanym od jego nazwiska, na szczęście jednak w porę porzucił prace nad ochładzaniem żywności.

Skupił się na ostatecznie na silnikach samochodowych i tym, by były bardziej wydajne niż do tej pory. Trzeba przyznać, że z doskonałym efektem. Na początku motoryzacji stosowano różne typy zasilania: jednostki napędzane benzyną walczyły o klientów z elektrycznymi, pojawiały się także parowe albo zasilane drewnem.

Inżynierowie zarywali noce, zastanawiając się, jak uzyskać jak najlepsze osiągi, a jednocześnie zużyć jak najmniej paliwa. Wynalazek Rudolfa Diesla był tu krokiem milowym. Udało mu się dopiąć swego, choć droga do celu nie była łatwa: pasma sukcesów i bogactwa były przeplatane okresami porażek, załamań na tle nerwowym i kłopotów finansowych. Dla nas – kierowców, użytkowników samochodów i osób, które kupują w sklepach produkty dowożone ciężarówkami i autami dostawczymi – najważniejsze jest jednak to, że Rudolfowi Dieslowi udało się opracować wydajny silnik, zasilany najpierw ropą naftową, a potem olejem napędowym.

Diesel zaprezentował swój wynalazek w 1897 r., a na początku XX w. tego typu jednostki trafiły do statków. W 1908 r., na pięć lat przed śmiercią wynalazcy, pierwszy motor wysokoprężny zamontowano w ciężarówce. W samochodzie osobowym silnik diesla zadebiutował w 1936 r. Od tego czasu kierowców na całym świecie rozgrzewa dylemat: diesel czy benzyna? Co wybrać?

 

Diesel a benzyna – różnice

 

Podstawowa różnica, o której musisz pamiętać, rozważając kwestię „diesel czy benzyna”, to oczywiście paliwo. Silniki diesla tankuje się olejem napędowym, który na stacji benzynowej ma czarny pistolet. Silnik benzynowy działa dzięki tankowaniu benzyną, oznaczoną na stacji kolorem zielonym. Proste? Teoretycznie tak, ale pomyłki w odpowiedzi na pytanie „benzyna czy diesel?” zadawane przez pracownika stacji, zdarzają się nawet najlepszym. Niestety, bywają dość kosztowne.

Jak wygląda kwestia kosztów tankowania? Kiedyś paliwo diesel, czyli olej napędowy, było o wiele tańsze od bezołowiowej. Dziś koszt benzyny i cena diesla są na bardzo zbliżonym poziomie. Czym różni się diesel od benzyny? Główna różnica tkwi tutaj w procesie zapłonu mieszanki powietrza z paliwem – czyli tej, dzięki której samochód może jechać. Silniki benzynowe wymagają iskry w cylindrze w momencie wtłaczania mieszanki przez tłok. Iskra jest podawana przez świece zapłonowe. Z kolei w silniku diesla mówi się o zapłonie samoczynnym, spowodowanym przez wyższe ciśnienie w komorze spalania.

Temperaturę całego procesu zwiększają świece żarowe. Tyle techniki, choć w kwestii „diesel czy benzyna: różnice” można by napisać wiele opracowań. Najważniejsze jest, jakie różnice budowa silnika diesla niesie dla Ciebie, czyli dla kierowcy. Otóż sprawność takiego silnika jest wyższa, co oznacza, że potrzebuje on mniej energii, by zamienić ją na pracę. Efekt? Ekonomiczny diesel to pojęcie, które spotyka się częściej niż ekonomiczny silnik benzynowy, co jest ważnym argumentem w rozważaniach „diesel czy benzyna”. Skupmy się jednak najpierw na autach tankowanych bezołowiową.

 

Dobre silniki benzynowe mają wiele zalet

 

Co sprawia, że dla wielu klientów szala w dyskusji diesel czy benzyna przechyla się na stronę tego drugiego typu silników? Zalety jednostek benzynowych to m.in. kulturalna i cicha praca. Jeśli jednak wolisz dobrze słyszeć swoje auto, wtedy też lepiej będzie, jeśli zdecydujesz się na silnik benzynowy. Odgłos benzyniaka jest dla większości osób przyjemniejszy w odbiorze i bardziej rasowy w przypadku aut o sportowym charakterze.

Niektórzy producenci (lub sami właściciele) podkreślają to specjalnymi wydechami, wzmacniającymi niskie albo wysokie tony lub dodającymi bulgot i strzały. Prawie jak w świecie sprzętów audio! Inne zalety to zwykle nieco lepsze osiągi, a także „ochota” do pracy na wyższych obrotach. Diesel szybciej wymaga wrzucenia wyższego biegu, a w przypadku motoru benzynowego podróż wskazówką obrotomierza pod czerwone pole może być nie tylko przyjemna, ale i efektywna.

Konkretna charakterystyka i to, jak jeździć silnikiem benzynowym danego typu zależą od jego konstrukcji. Inaczej użytkuje się motory wolnossące (lubią i potrzebują wysokich obrotów), a inaczej jednostki z turbo. Rodzaje silników benzynowych są naprawdę różne, a w świecie silników napędzanych bezołowiową miłośnik każdej charakterystyki znajdzie coś dla siebie. Tymczasem silnik wolnossący diesel to już rzadkość, spotykana głównie w leciwych autach, przede wszystkim dostawczych.

Poza tym silnik benzynowy szybciej się nagrzewa, co wpływa na szybsze osiągnięcie przyjemnej temperatury w kabinie. Na pewno docenisz to zimą! Rozwiązaniem problemu w dieslu może być ogrzewanie postojowe, ale wiąże się z kosztami. Kolejna zaleta to zwykle mniejsza waga porównywalnych pod względem mocy i pojemności motorów benzynowych.

Korzystnie wpływa to na wyważenie i prowadzenie auta. Jaki samochód będzie świetnie pasował do tego typu paliwa? Na przykład MINI Countryman. Zależnie od wersji, może być oszczędny i relatywnie niedrogi albo naprawdę szybki i zapewniający mnóstwo emocji. Do tego modelu jeszcze wrócimy. Teraz pora na… może nie kubeł, ale szklankę zimnej wody.

 

Silnik benzynowy – czy istnieje druga strona medalu?

 

Wady jednostki benzynowej to przede wszystkim niższy moment obrotowy niż w przypadku podobnego mocą diesla, a także wyższe zużycie paliwa. Z tym pierwszym konstruktorzy walczą, projektując motory benzynowe turbo, które oferują więcej niutonometrów niż wolnossące. Nad tym drugim pracują bez przerwy, a każda kolejna generacja silników jest bardziej oszczędna od poprzedniej. Auta, które mało palą, coraz częściej mają motory benzynowe.

Nie da się jednak ukryć, że diesel nadal zużyje mniej. Rozwiązaniem może być hybryda plug-in, taka jak np. MINI Countryman SE All4. Tankuje się do niej benzynę i ładuje ją prądem, a efektem może być średnie spalanie na poziomie… zaledwie dwóch litrów na 100 km! To na pewno ciekawa alternatywa dla klasycznego pytania diesel czy benzyna.

 

Diesel do miasta… tak, ale przede wszystkim w trasę!

 

Diesel: spalanie. Jakie są zalety silników wymyślonych przez Diesla? Przede wszystkim, kwestia diesel a paliwo. Oszczędny diesel to nic rzadkiego. Jeśli porównujemy ze sobą zbliżone parametrami silniki o obydwu typach zasilania, wysokoprężny będzie palił mniej. Diesel: cena.

Oczywiście, większość aut z silnikami diesla kosztuje cennikowo więcej od benzynowych konkurentów – nawet jeśli mówimy o tym samym modelu auta. Jeśli dużo jeździsz, różnica może Ci się jednak zwrócić po roku czy dwóch. Jeśli jednak jeździsz rzadko i na krótkich dystansach, raczej nie ma sensu dopłacać do „ropniaka”. Diesel w mieście nie pokaże pełni swoich zalet.

Z zestawienia diesel czy benzyna raczej wybierz wtedy bramkę numer dwa. Z drugiej strony, diesel ma też inne zalety. Nowoczesne silniki tego typu emitują mniej CO2, co może mieć dla ciebie znaczenie, jeśli np. wybierasz auto służbowe, a pracodawca określił maksymalną emisję dwutlenku węgla dla nowego nabytku. Dzięki wyższemu momentowi obrotowemu, jednostki wysokoprężne lepiej radzą sobie podczas wyprzedzania, gdy jedziesz z pełnym obciążeniem, wioząc ludzi i bagaże.

O wiele lepiej dadzą też radę podczas holowania przyczepy albo w terenie. Dlatego odpowiadając sobie na pytanie: diesel czy benzyna, należy, owszem, pamiętać o wadach diesli, takich jak nieco gorsza kultura pracy czy większa masa jednostki. Ale pamiętaj też o ich zaletach i dopasuj odpowiedni motor do swoich potrzeb. Jak to zrobić? Czytaj dalej!

 

Silnik benzynowy a diesel. Co wybrać?

 

Diesel a benzyna: różnice. Silnik benzynowy będzie lepszym wyborem dla kierowców jeżdżących głównie w mieście. Silniki benzynowe lepiej sprawdzą się na krótkich dystansach, również ze względu na nieco mniej skomplikowaną konstrukcję. Dieslom częsta jazda wyłącznie wokół domu nie służy i może powodować problemy np. z filtrem cząstek stałych, zwłaszcza w autach kilkuletnich i starszych.

Oprócz tego benzyniaki spodobają się osobom jeżdżącym ostrzej i ceniącym sobie sportowe wrażenia z jazdy. Ścieżka dźwiękowa w silniku benzynowym potrafi być uzależniająca, podobnie jak wkręcanie silnika na wysokie obroty. Na drugim biegunie są bazowe wersje silnikowe. One też zwykle mają pod maską jednostki benzynowe. Dlatego jeśli ktoś szuka oszczędności przy zakupie auta i nie chce wydać zbyt dużo, taniej wyjdzie mu benzyniak.

Co z silnikami wysokoprężnymi? Oczywiście, omawiając kwestię diesel czy benzyna, należy pamiętać, że diesel dieslowi nierówny. Na temat „silniki diesla: rodzaje” można by pisać długo. Warto tylko podkreślić, że jeśli ktoś kojarzy takie motory tylko z hałaśliwymi, powolnymi konstrukcjami sprzed lat, powinien szybko odświeżyć swoje informacje, najlepiej umawiając się na jazdę próbną którymś z najnowszych modeli z literką „D” na klapie.

Tak czy inaczej, diesel również może zachwycić. Na pewno nowe diesel auto spodoba Ci się, jeśli często jeździsz w długie trasy. Możliwość tankowania najpierw w domu, a potem dopiero pod Berlinem czy Wiedniem robi wrażenie, podobnie jak naprawdę rewelacyjne wyniki spalania nawet przy prędkościach autostradowych. W pojedynku diesel czy benzyna ten pierwszy wygrywa też w przypadku osób, które holują przyczepę albo często jeżdżą np. w góry samochodem załadowanym aż po dach.

Diesel, ze względu na wyższy moment obrotowy, poradzi sobie z takimi zadaniami lepiej. Jakiego diesla kupić? Rozwiązaniem jest np. MINI Countryman w którejś z wersji z silnikiem wysokoprężnym. Podstawowa ma 116 KM i świetnie nada się dla osób, które ponad wszystko cenią sobie oszczędność paliwa. W gamie jest też optymalna odmiana o mocy 150 KM, która łączy osiągi z dobrymi wynikami spalania. Perłą w koronie diesli jest 190-konny Countryman Cooper SD, zapewniający doskonałe przyspieszenie i sporo emocji z jazdy.

 

Kilka słów o alternatywnych źródłach zasilania

 

Jeśli na pytanie „diesel czy benzyna?” odpowiadasz, że wolisz jeszcze coś innego, idealnym rozwiązaniem jest dla ciebie hybryda. Tego typu samochody mają co najmniej dwa silniki: jeden spalinowy (zwykle benzynowy, choć zdarzają się też modele z dieslem) i jeden elektryczny. Czasami elektrycznych jest więcej. Ich zadaniem jest wspomaganie spalinowego podczas jazdy, a także wyręczanie go, gdy kierowca jedzie powoli, na przykład przy parkowaniu czy w korku.

Hybrydy plug-in, czyli takie, w których energia akumulatorów może być doładowywana nie tylko podczas jazdy i hamowania, lecz także po podłączeniu auta do ładowarki, pozwalają na pokonanie nawet kilkudziesięciu kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym. Wrażenia z jazdy w zupełnej ciszy są niepowtarzalne, a zużycie paliwa wtedy… nie występuje. Nawet po wyczerpaniu się akumulatorów hybryda plug-in może dalej jechać, a motor elektryczny i tak wspomaga ten spalinowy. Efekt? Bardzo niskie zużycie paliwa.

Przykładem takiego auta jest wspomniane MINI Countryman Cooper SE. Alternatywą może być też samochód zupełnie elektryczny. W pewnych wypadkach może zastąpić benzyniaka w mieście, ale diesla w trasie raczej nie wyręczy, ze względu na ograniczony zasięg.

 

Diesel a benzyna: podsumowanie

 

Co wybrać: samochód z silnikiem typu diesel czy benzyna? Odpowiedź należy do Ciebie i zależy od twoich potrzeb i gustu. Na szczęście jeśli postawisz na MINI, każda decyzja będzie dobra. Niezależnie od tego, czy marzysz o miejskim MINI Hatchback, rodzinnym Clubmanie czy wszechstronnym Countrymanie, każde z tych aut zapewni Ci masę radości z jazdy, zarówno w wersji z dieslem, jak i z silnikiem benzynowym, hybrydowym, a nawet elektrycznym. Najlepiej, jeśli przekonasz się o tym samemu!