koszty-utrzymania-auta

Koszty utrzymania samochodu ‒ ile wydajemy na auto?

Oto jest: Twoje świeżo zakupione auto. Przekręcasz kluczyk w stacyjce (a właściwie naciskasz przycisk start) i myślisz o wszystkich tych miejscach, w które razem pojedziecie… Na pewno też jednak liczysz się z tym, że koszt zakupu pojazdu nie będzie jedynym wydatkiem związanym z jego posiadaniem. Ile kosztuje utrzymanie samochodu? Zależy to od modelu, sposobu użytkowania i wielu innych czynników.

 

Ile wynoszą opłaty za samochód i co wchodzi w ich skład?


Statystyki mówią, że w ciągu życia kierowcy opłaty za samochód i jego użytkowanie osiągają średnio pół miliona złotych. Utrzymanie niektórych aut może okazać się bardziej kosztowne, niż się pierwotnie wydawało. Inne z kolei ‒ tak jak MINI ‒ cieszą się opinią niezawodnych, a ich wartość rezydualna utrzymuje się na korzystnym, wysokim poziomie. Ale po kolei: ile kosztuje utrzymanie samochodu i od czego zależą te kwoty?

Koszty zakupu samochodu


To część oczywista, której wysokość zależy od Twojej indywidualnej decyzji. Jeśli wybierzesz auto używane, cena prawdopodobnie będzie okazyjna, ale z drugiej strony możesz się spodziewać większych kosztów eksploatacyjnych, związanych z serwisowaniem zużytych części.

Nowe auto to konkretny jednorazowy wydatek, ale przy poprawnej eksploatacji ‒ która zależy przecież w 100% od Ciebie, jedyne koszty, których możesz się spodziewać w kolejnych latach, to te eksploatacyjne. No i ten zapach nowości, błyszcząca karoseria i miarowa praca silnika…

Możesz też postawić na inną niż jednorazowa formę finansowania zakupu samochodu: leasing lub kredyt. W ten sposób pierwszy, a zarazem największy koszt posiadania samochodu zostaje rozłożony w czasie. MINI ma w swojej ofercie gotowe, korzystne rozwiązania, takie jak kredyt tradycyjny, MINI Kredyt Niska Rata oraz MINI Comfort Lease ‒ jest z czego wybierać!

A teraz ważne pytanie: ile kosztuje eksploatacja samochodu?

Koszt utrzymania samochodu: Koszty przeglądu technicznego


Dla auta osobowego koszt przeglądu technicznego jest nieduży, średnio: 98 zł. Przegląd to unormowany prawnie obowiązek, który zapewnia bezpieczeństwo wszystkich uczestnikom ruchu drogowego. Najłatwiej spełniają go nowe auta, którym poddawanie ocenie pod kątem usterek jest niestraszne.

Właściciele nowych samochodów przegląd techniczny muszą wykonać po pierwszych 3 latach użytkowania. Następny po 2 latach, a później co roku. W MINI komputer pokładowy sam wskaże, kiedy powinno się pojechać uścisnąć rękę mechanikowi.

Koszt utrzymania samochodu: Awarie i naprawy


Tutaj nie musisz martwić się na zapas. Według badań, auta w wieku do 5 lat wymagają statystycznie bardzo niewielu wizyt w serwisie naprawczym. Przy prawidłowej eksploatacji młode zawieszenia i turbinki nie potrzebują pomocy. Młodość jest piękna.

Sytuacja nie wygląda też źle w przypadku nieco starszych samochodów. Aż 70% pojazdów w wieku od 5 do 15 lat nie wymaga ingerencji mechanika. Problemy i dodatkowe koszty zaczynają się później. Warsztaty samochodowe najczęściej odwiedzają auta 15-letnie i starsze. Warto odnotować, że średni wiek samochodu w Polsce wynosi 13 lat, a w Unii Europejskiej 11 lat.

A ile wynoszą opłaty za naprawę samochodu? Średnio, kierowca w Polsce wydaje rocznie u mechanika 1360 zł. Koszty naprawy zależą od poszczególnych modeli, producentów części, warsztatu oraz rodzaju pojazdu. Najmniej, bo ok. 880, płaci się za naprawę aut miejskich, małych oraz kompaktowych, jak np. MINI Clubman. Tylko że MINI akurat nie należy do aut, które lubią się psuć, więc nie pozwoli Ci wyrobić średniej.

Wnioski? Po pierwsze, im auto starsze, tym więcej wymaga napraw. Po drugie, warto zainwestować w auto cieszące się renomą solidnego i bezawaryjnego, a MINI z całą pewnością takim jest.

Koszt utrzymania samochodu: Serwisowanie i konserwacja


Regularne serwisowanie i konserwacja nie powinny być traktowane jako uciążliwy koszt utrzymania samochodu, ale jako inwestycja. To doskonały sposób na uniknięcie lub zminimalizowanie wydatków w przyszłości.

Samochody działają tak, jak ludzie, więc traktuj swoje auto jak najlepszego kolegę. Karm go regularnie dobrym jakościowo paliwem, podawaj świeży olej. Umów mu od czasu do czasu wizytę na badania profilaktyczne u samochodowego lekarza, a w przypadku złych wyników reaguj niezwłocznie.

Z MINI to wyjątkowo proste: komputer pokładowy monitoruje wszystkie najważniejsze parametry, takie jak stan oleju silnikowego, płynu hamulcowego czy klocków, i sam powie Ci, kiedy pora wybrać się na ich wymianę. Dzięki temu serwisujesz swoje MINI tylko wtedy, kiedy naprawdę jest to potrzebne.

A o co warto zadbać w swoim samochodzie, jeśli nie ma się komputera pokładowego? Jakie serwisowanie i konserwacja są niezbędne? Jak wpływają na koszty utrzymania auta?

Po pierwsze, trzeba pamiętać o uzupełnianiu płynów: olej silnikowy ‒ warto go wymienić co 10‒15 tys. km; olej w skrzyni biegów ‒ wymianę zaleca się co 50 tys. km dla skrzyni manualnej i corocznie dla skrzyni automatycznej; płyn do spryskiwaczy ‒ latem inny, zimą inny, częstotliwość wymiany zależy od sposobu używania; płyn hamulcowy ‒ należy wymienić co 60 tys. km lub po 2 latach; płyn do chłodnicy ‒ trzeba wymienić co 5 lat; olej w układzie wspomagania kierownicy ‒ co 60 tys. km.

Kolejne źródło wydatków to wymiana filtrów: filtr oleju ‒ wymiana co 10‒15 tys. km; filtr paliwa ‒ wymiana co 30‒50 tys. km, według zaleceń producenta; filtr gazu ‒ dotyczy samochodów z instalacją LPG, jeden lub dwa w aucie, zalecana wymiana co 20 tys. km; filtr powietrza ‒ częstotliwość wymiany zależy od warunków, w których eksploatowane jest auto, średnio wymiana co 20 tys. km; filtr klimatyzacji ‒ warto wymieniać często, przy każdym serwisowaniu; filtr kabinowy ‒ zalecana wymiana co 15 tys. km.

Jakie są łączne koszty utrzymania samochodu w zakresie wymiany olejów i filtrów? To temat długi jak rzeka i wręcz niemożliwy do streszczenia. Wszystko zależy od jakości wybranych produktów. Litr oleju może kosztować od 15 zł (olej mineralny) do 35 zł (olej syntetyczny). Filtr olejowy to wydatek od 20 do 150 zł. Lepszy olej i filtry zdecydowanie się zwrócą, bo dzięki nim silnik na długo zachowa swoją sprawność. Do tego należy doliczyć koszt wymiany u mechanika: około 100 zł.

 

 

 

MINI Service Inclusive


Jeszcze jeden bonus dla posiadaczy samochodów MINI, dzięki któremu serwisowanie przestaje być uciążliwe, a koszta z nim związane stają się niższe. Wnosisz jednorazową opłatę, która przez 10 lat (lub do przebiegu 200 tys. km) gwarantuje Twojemu MINI ‒ w zależności od wybranego pakietu ‒ m.in. zabiegi konserwacyjne i naprawy części eksploatacyjnych. To takie SPA All Inclusive, tylko że dla samochodu.

Roczny koszt utrzymania samochodu: ubezpieczenia


Koszt polisy ubezpieczeniowej OC to nieunikniony wydatek. Korzystanie z OC jest obowiązkowe. Dla 14-dniowego okresu bez ważnego OC właściciel samochodu osobowego może zostać ukarany dwukrotnością stawki minimalnego wynagrodzenia.

Aby nie przysporzyć sobie niepotrzebnych wydatków, warto zadbać o OC jak najszybciej. A z pewnością nie później niż w dniu rejestracji pojazdu. Gdy wybierasz ofertę polisy OC, przede wszystkim sięgnij po porównanie ofert towarzystw ubezpieczeniowych.

Koszt OC może być bardzo różny. Wpływają na niego: wiek i stan cywilny właściciela (i współwłaściciela/współwłaścicieli) pojazdu; staż za kierownicą osoby ubezpieczającej; historia przebiegu ubezpieczenia (czystsza kartoteka oznacza tańszą polisę); miejsca i cel użytkowania auta; marka, model, segment, rok produkcji samochodu; oferta agenta towarzystwa ubezpieczeniowego.

Wśród kosztów utrzymania auta można jeszcze wyróżnić dodatkowe formy ubezpieczenia, takie jak autocasco, assistance czy NNW. Decyzja o ich zakupie zależy od właściciela pojazdu. Może okazać się zarówno mało potrzebnym wydatkiem, jak i ogromną oszczędnością w przyszłości.

Ile kosztuje dodatkowa eksploatacja samochodu?


Żeby mieć pełen pogląd na roczne koszty utrzymania samochodu, trzeba nadmienić o opłatach, których nie da się skategoryzować lub przewidzieć. Co wchodzi w ich skład? Są to mniejsze i większe kwoty, które nie są obowiązkowe lub cykliczne. Jednak myśląc o całym okresie użytkowania auta, nie powinno się ich pomijać, bowiem sumarycznie dadzą około kilku tysięcy złotych. Należą do nich na przykład: pielęgnacja auta (myjnia, detailing, lakiernik); opłaty za miejsca parkingowe, czynsz za garaż; opłaty za korzystanie z płatnych dróg, wjazd do niektórych regionów/krajów; mandaty (niestety ‒ zdarzają się nawet najlepszym).

Ile samochód traci na wartości w ciągu roku?


Spadek wartości samochodu bywa, procentowo, jednym z najwyższych kosztów utrzymania. Nowe samochody mogą bardzo szybko tracić na wartości ‒ chyba, że zdecydujesz się na auto o wysokiej wartości rezydualnej, która cechuje większość marek premium. MINI, jako auto ponadczasowe i niezawodne, łatwiej jest korzystnie odsprzedać po zakończeniu użytkowania. Tym bardziej, że poziom nasycenia rynku modelami MINI jest znacznie niższy niż w przypadku innych marek.

Jak działa kalkulator utraty wartości samochodu? Przede wszystkim, operuje statystyką, więc nie można go odnosić do wszystkich samochodów, bo ‒ jak już zostało powiedziane ‒ nie wszystkie „starzeją się” tak samo szybko. Uśredniając w każdym razie: w ciągu pierwszych 3 lat większość aut traci do 40‒50% swojej wartości. Pierwsze trzy lata to okres najbardziej dynamicznego spadku wartości w wysokości 15‒20%. Proces ten stabilizuje się między trzecim a piątym rokiem życia samochodu. Wtedy utrata wartości wynosi około 12% rocznie.

Koszty eksploatacyjne samochodu: paliwo


Uruchommy nasz kalkulator kosztów paliwa. Mnożymy spalanie razy ilość pokonywanych kilometrów i cenę paliwa, i na tym większość z nas skończyłaby obliczenia. W rzeczywistości to nie takie proste. Wytłumaczmy to dokładniej. Jako przykład weźmy samochód typu diesel, benzynowy, LPG i auto takie jak hybryda plug-in. W przypadku każdego z nich miesięczny koszt utrzymania samochodu będzie inny. Rodzaj i stopień zużywanego paliwa są także różne dla poszczególnych modeli aut. Zależnie od tego, jak długie trasy i jak często pokonujesz, możesz wyjść lepiej na zakupie auta elektrycznego lub benzynowego.

Porównywarka spalania samochodów


Przelicznik km na zł zależy od wielu czynników, takich jak prędkość, styl jazdy, obciążenie i napęd samochodu. Szczególnie ważny jest ten ostatni. Inaczej prezentuje się obliczenie kosztów paliwa dla samochodów z silnikiem diesla, a inaczej dla tych na benzynę. Na długich dystansach diesel będzie tańszy w użytkowaniu niż benzyna. Kolejna opcja to instalacja LPG ‒ koszt jazdy samochodem jest najniższy, ale serwisowanie i przeglądy techniczne są droższe.

A auta plug-in hybrid? To zupełnie inna bajka. Chcesz posłuchać? Zwinne i szybkie były to maszyny. Niektóre nie potrzebowały benzyny! MINI Cooper SE był napędzany samym prądem, a hybrydy plug-in Countryman ALL4 każdy zaś pożądał. Ten, kto wszedł w ich posiadanie, włączył w swoim życiu TRYB OSZCZĘDZANIE.

Samochody elektryczne wcale nie potrzebują paliwa. Ogniwo zainstalowane w hybrydzie plug-in gwarantuje zasięg samochodów elektrycznych na poziomie ponad 50 km. Można korzystać z tej mocy na krótkich dystansach albo w sytuacjach, w których zwykłe spalanie byłoby duże ‒ np. w korku. W standardowym trybie znacznie obniża to spalanie. Hybryda plug-in od MINI to bardzo ekonomiczny samochód na dojazdy do pracy. W tym przypadku do kosztów eksploatacyjnych należy doliczyć koszt ładowania, który wynosi niewiele ponad 4 zł za jedno ładowanie z sieci elektrycznej.

Kalkulator utrzymania samochodu: podsumowanie


Jeżeli jeździsz ekonomicznie, pamiętasz o terminach opłat za OC, dbasz o regularne serwisowanie swojego samochodu, nie bagatelizujesz usterek i reagujesz zawczasu, kupujesz oszczędne samochody jak np. hybryda plug-in, nie parkujesz w niedozwolonych miejscach i nie korzystasz z ulicznych fotobudek w postaci fotoradarów… jesteś na dobrej drodze. Twoje roczne koszty eksploatacji samochodu będą na zadowalającym i możliwie niskim poziomie. Szczególnie jeśli postawisz na MINI!