zasieg-samochodow-elektrycznych

Zasięg samochodów elektrycznych - ile może wynieść, od czego zależy?

Samochody spalinowe mogą przejechać na jednym baku od 300 do 1500 kilometrów, Jak jest zasięg aut elektrycznych? Jak daleko mogą podróżować i od czego to zależy?

Pierwszy samochód elektryczny oferował zasięg 48 km na jednym ładowaniu. To tyle, ile pokonuje dziennie statystyczny kierowca. Uwzględniamy tu drogę do pracy i z powrotem, drobne zakupy oraz usługi rodzinnej taksówki dla milusińskich. Gdyby technologia nie poszła naprzód, elektryki należałoby dzisiaj ładować codziennie. Tak, jak smartfony. Niezbyt wygodne, prawda?

Mały zasięg aut elektrycznych przez lata był twardym orzechem do zgryzienia. Jeszcze w 2013 r. zasięg 120 km zdawał się sporym osiągnięciem. Nagle, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, postęp technologiczny nabrał rozpędu.

 

Jaki może być maksymalny zasięg samochodu elektrycznego?


Obecnie zasięg mniejszy niż 150 km to kompromitacja. Najbardziej podstawowe modele pozwalają przejechać na jednym ładowaniu 180 km. Zupełnie wystarczający do codziennego użytkowania wydaje się natomiast zasięg około 230 km.

Większość samochodów elektrycznych oferuje zasięg z przedziału 200‒300 km. W tych widełkach mieści się np. MINI Cooper SE. Przejedziemy nim właśnie do 230 km. Wynik zależy jednak od mnóstwa czynników ‒ o czym już za chwilę. A król zasięgu?

Najlepszy samochód elektryczny deklaruje maksymalny zasięg na 600 km. W dość skromnym scenariuszu oznacza to około 470 km nieprzerwanej jazdy. To już coś, ale... Gdyby wszystkie samochody elektryczne oferowały taki zasięg, stać byłoby na nie nielicznych.

Zasięg aut elektrycznych - od czego zależy?


Ile można przejechać samochodem elektrycznym? I dlaczego akurat tyle? To zagwozdki bez odpowiedzi. Lub inaczej ‒ z tysiącami odpowiedzi. Pokażmy złożoność tego dylematu na prostym przykładzie. Ile jedzenia można kupić za jedną wypłatę? Hm, zależy. Jaką wypłatę? Jakiego jedzenia? W jakim kraju, w jakim mieście? Chcesz gotować samodzielnie, czy ktoś będzie gotował za Ciebie? Jesz dużo i rzadko, czy mało i często? A może i dużo, i często? Jesteś wege, czy nie?

Teraz samochodowe odpowiedniki. Jakim samochodem jeździsz? W ile osób i z jakim bagażem? Na płaskim czy na górzystym terenie, w mieście czy na szlaku? Ty będziesz kierowcą, czy ktoś inny? Jeździsz na dalekie dystanse? Szybko czy wolno? Jesteś wege, czy… no dobrze, to akurat nie ma znaczenia. Przyznaj jednak, analogia jest dobrze widoczna. Teraz krótko o tym, dlaczego akurat te czynniki są ważne.

Zasięg samochodu elektrycznego a jego budowa


Czynniki wpływające na zasięg samochodów elektrycznych można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich jest konstrukcja. Konkretniej: pojemność baterii i stopień jej zużycia, aerodynamika auta i jego waga, jakość opon, system hamowania rekuperacyjnego oraz pobór energii elektrycznej na 100 km. Weźmy pod lupę MINI Cooper SE.

Zasilanie


Pojemność akumulatora: 28,9 kWh. To średniej wielkości ogniwo, które w połączeniu z niskim zużyciem energii (15,5‒18 kWh/100 km) czyni ten samochód wydajnym. Warto szukać auta elektrycznego o zadowalającej pojemności baterii oraz możliwie niskiej „prądożerności”.

Degradacja ogniwa


Nowe auta korzystają z pełnej pojemności swojego ogniwa. Z wiekiem pojemność rzeczywista baterii spada o około 2% rocznie ‒ to wynik lepszy niż średnia, wynosząca około 2,5%. Każda nowa generacja ogniw skutecznie redukuje ten procent degradacji.

Masa i ładowność


MINI Cooper SE waży 1365 kg i jest jednym z lżejszych elektryków w swojej klasie. Masa własna pojazdu ma dwojaki wpływ na jego zasięg. Im auto cięższe, tym większe ma spalanie. Z drugiej strony, większa waga elektryków często wynika właśnie z zastosowania większych ogniw. Obecnie auto elektryczne o największym zasięgu waży ponad 2,1 t. I o ile masa własna czterokołowców jest niezmienna, o tyle ich ładunek już tak. Im więcej pasażerów i bagażu znajdzie się w aucie, tym mniejszy będzie zasięg.

Konstrukcja


Kolejny czynnik to aerodynamika, przede wszystkim konstrukcja, jaką ma nadwozie samochodu. Oglądałeś kiedyś wyścigi samochodów? Kierowcy rajdowi często jadą w kolumnie, korzystając z tunelu powietrznego wytworzonego przez poprzedzające ich samochody. Pozwala to poruszać się efektywniej i zmniejsza ilość potrzebnego paliwa. W mieście ciężko byłoby skorzystać z takiej sztuczki, więc liczy się głównie aerodynamiczna budowa samochodu. MINI Cooper SE zawdzięcza ją zaoblonej karoserii, specjalnym felgom, wlotom powietrza na masce oraz dachowemu spojlerowi z tyłu. Ważne są również opony, a konkretnie ich stan. Przy zakupie nowego auta nie ma się czym martwić. W przypadku używanego ‒ lepiej sprawdzić stan bieżnika.

Zasięg auta elektrycznego a czynnik ludzki


Czas na drugą kategorię! Odpowiedzialny za zasięg samochodów elektrycznych są również ich kierowcy. W wielkim skrócie, jeśli uprawiasz szalone rajdy na mroźnej Syberii, w rytmie głośnej muzyki w ogrzewanej kabinie ‒ daleko nie zajedziesz. Ale po kolei.

Prędkość


Krótko mówiąc: im mniejsza prędkość, tym większy zasięg samochodu elektrycznego. Bardziej szczegółowo: optymalną prędkością dla samochodów elektrycznych są wartości do 80‒100 km/h. Prędkości powyżej setki potrafią redukować zasięg nawet o 15%.

Styl jazdy


Równie mordercza jak prędkość jest dla zasięgu niejednostajna jazda. Ciągłe hamowanie i przyspieszanie nie służy osiągom. Dobrze jest utrzymywać stałą prędkość i nie warto agresywnie przyspieszać. Rozpędzanie się do 50 km/h w ciągu 40 sekund zamiast w ciągu 10 sekund może odpowiadać aż za 3% dodatkowego zasięgu. A hamowanie? Zaleca się naturalne, dzięki powolnej redukcji prędkości.

Dodatki


Jeśli lubisz jazdę przy głośnej muzyce i mocnym ogrzewaniu albo ładowanie telefonu z gniazda USB, mamy złą wiadomość. Obniża to zasięg auta elektrycznego. Przykładowo, intensywne użytkowanie ogrzewania pokładowego może ograniczyć zasięg nawet o 30‒41%! Zimą warto nagrzać wnętrze samochodu jeszcze podczas ładowania auta.

Pogoda i warunki terenowe


Im łatwiejsze warunki terenowe, tym większy zasięg auta elektrycznego. MINI Cooper SE zapewni znacznie dłuższą podróż na komfortowej autostradzie niż na górskim szlaku. To zupełnie normalna własność również dla samochodów spalinowych. Pozostaje się cieszyć, że MINI Cooper SE jest elektrykiem, który wszędzie sobie poradzi!

Pogoda też ma znaczenie. Niskie temperatury są odpowiedzialne za mniejszy zasięg samochodu elektrycznego. Pierwsze, delikatne spadki pojawiają się poniżej 10°C. Poniżej 0°C różnice są bardziej zauważalne. W ‒10°C można mówić już o nawet 12% spadkach zasięgu. Zależnie od tego, gdzie mieszkasz lub gdzie podróżujesz, zasięg Twojego auta będzie inny.

Zasięg samochodów elektrycznych, choć mniejszy niż spalinowych, dla rozsądnego kierowcy może jednak stanowić świetną alternatywę. Ekologiczną, oszczędną i wygodną. Zresztą… Kto mógłby się oprzeć gokartowym wrażeniom z jazdy MINI?