reflektory-samochodowe

Reflektory samochodowe - elementy, przepisy. Co wyróżnia reflektory MINI?

Reflektory samochodowe to jeden z najważniejszych elementów pojazdu ‒ naprawdę warto poznać ich historię, budowę, a przede wszystkim przepisy, które są z nimi związane. Ten tekst powinien trochę rozjaśnić całą tę tematykę. A może nawet rzuci na nią nowe światło?

Początki motoryzacji śmiało można nazwać „wiekami ciemnymi”. Lampy samochodowe wcale nie służyły wtedy do oświetlania drogi, tylko do informowania innych kierowców, pieszych czy dorożkarzy, o obecności auta. Najpierw używano w tym celu lamp naftowych, a później karbidowych. Skuteczność? Żadna, a w dodatku gdy tylko zaczynało padać lub wiać, lampa gasła i robiło się zupełnie ciemno.

Pierwsza żarówka zbliżona do tego, co znamy do dzisiaj – tyle że o bardzo małej mocy – powstała w 1913 r. Kilka lat później tego typu oświetlenie, ale już świecące mocniej, zastosowano w seryjnie produkowanym Fordzie T. Jego karoseria mogła być w każdym kolorze, pod warunkiem, że był to czarny, ale czerń nocy przed samochodem była już całkiem skutecznie rozświetlana.

Kolejne rewolucje w oświetleniu samochodowym przypadają na lata 30., kiedy to najpierw wynaleziono reflektor z żarówkami świateł mijania i drogowych (czyli „długich”), a potem wymyślono reflektory asymetryczne, lepiej doświetlające pobocza i mniej oślepiające innych. Od lat 60. mrok rozświetlają światła reflektorów wyposażonych w żarówki halogenowe, które o wiele lepiej od klasycznych skupiają wiązkę światła, a co za tym idzie, są bardziej efektywne. Ich zalety to także niska cena i nieskomplikowana budowa. Są stosowane do dzisiaj, na przykład w bazowych modelach MINI.

Technologia nadal się rozwija


W 1991 r. marka BMW wprowadziła na rynek samochód z jeszcze lepiej oświetlającymi drogę reflektorami ksenonowymi. Oprócz większej skuteczności i dalszego zasięgu, ksenony charakteryzują się też barwą światła bardziej zbliżoną do naturalnej, co nie męczy wzroku. Są też o wiele trwalsze od halogenów.

Jeszcze lepszymi parametrami mogą się pochwalić lampy wykorzystujące diody LED. Diodowe oświetlenie to prawdziwy przebój ostatnich lat w motoryzacji. Ich barwa światła jest już bardzo zbliżona do tej, którą lubi nasze oko. Specyfika reflektorów samochodowych tego typu pozwala na zastosowanie bardzo zaawansowanych technologii w rodzaju oświetlenia matrycowego z „wycinaniem” pewnych obszarów (np. po to, by móc wygodnie odczytywać znaki, i by nie oślepiać kierowców jadących z drugiej strony) albo dynamicznego dostosowywania długości i kierunku wiązki świetlnej do sytuacji na drodze.

Poza tym, LED-y… bardzo atrakcyjnie wyglądają. To zdecydowanie najładniejszy typ reflektora samochodowego, stosowany w większości modeli MINI. W pakiecie z reflektorami LED otrzymuje się też świetne, diodowe tylne lampy z wzorem flagi Union Jack. To sprawia, że nawet z daleka i w nocy nikt nie pomyli twojego MINI z żadnym innym samochodem.

O diodach jeszcze tu przeczytasz. Teraz czas na krótki przewodnik po świecie lamp i żarówek.

Oznaczenia świateł w samochodzie: jakie są?


Pod tym określeniem najczęściej kryją się oznaczenia żarówek samochodowych. Mowa o tych halogenowych. Nazwy takie jak H1, H3 czy H7 na pewno kiedyś obiły Ci się o uszy. O co tu chodzi?

H1 i H3 to żarówki z jednym włóknem, które stosuje się głównie do lamp przeciwmgłowych, rzadziej (w przypadku H1) – do świateł mijania. Żarówka H7 również ma jedno włókno, ale i zamalowany czubek. Wpływa to na korzystny rozkład światła, ale ceną jest tutaj ograniczona trwałość żarówek H7. W tej kwestii zdecydowanie wygrywają żarówki H4 z dwoma włóknami. Jedno z nich zapewnia światła mijania, a drugie: drogowe.

Inaczej ma się sprawa ze światłami LED: w nich nie będziesz nic wymieniać, bowiem trwałość LED-ów jest 100 razy większa niż klasycznych żarówek. Są zaprojektowane tak, by posłużyć przez cały okres eksploatacji samochodu.

Reflektor samochodowy: budowa


Omawianie budowy reflektora zacznijmy od od podstaw. Najważniejszym elementem i fundamentem całej konstrukcji jest wykonana z tworzyw termoplastycznych obudowa reflektora samochodowego. To do niej są przyczepione wszystkie najważniejsze elementy, o których dowiesz się niżej. Obudowa jest też oczywiście przyczepiona do karoserii auta. Z uszkodzoną obudową reflektor nie podziałałby zbyt długo, bo jej zadaniem jest także ochrona elementów lampy przez czynnikami zewnętrznymi. W końcu ciepło, wilgoć i deszcz to nie są sprawy lubiane przez wrażliwe elementy odpowiadające za bezpieczeństwo…

Kolejnym ważnym elementem, bez którego budowa reflektora będzie niekompletna, jest odbłyśnik, który odbija i kieruje strumień świetlny z żarówki na jezdnię. Oprócz niego, reflektor składa się także z żarówki i z szyby, często wyposażonej w specjalną soczewkę. Dawniej stosowano szyby rozpraszające, ale nowoczesne reflektory korzystają już z tak zwanych „przezroczystych szyb”. Czasami całą konstrukcję uzupełnia jeszcze dodatkowy moduł projekcyjny.

Reflektory samochodowe: przepisy


Dobre oświetlenie drogi przed samochodem to kwestia tak samo ważna, jak sprawny układ hamulcowy, dlatego musi być dość dokładnie uregulowana przepisami. Samochód, który ma niesprawne lub niewłaściwie zamontowane reflektory może nie tylko niewystarczająco oświetlać jezdnię przed sobą, ale przede wszystkim oślepiać innych. O tym, jak bardzo jest to niebezpieczne, chyba nie trzeba przekonywać nikogo, kto choć raz jechał autem po zmroku.

Producenci samochodów projektujący nowy model muszą trzymać się dość szczegółowych wytycznych stworzonych przez europejskich ustawodawców. Przykładowo, światła mijania muszą być umieszczone maksymalnie 400 mm od najdalszego punktu zewnętrznego auta na szerokość i od 500 do 1200 mm, gdy mowa o wysokości.

To jednak zmartwienia wielkich firm i ich stylistów. Prywatnych użytkowników bardziej interesują przepisy dotyczące przeróbek oświetlenia. Podstawowa zasada, której należy się trzymać, myśląc o niestandardowym oświetleniu w swoim aucie, brzmi: każdy element musi mieć homologację. To oznacza, że wszelkie kolorowe (np. żółte czy niebieskie) żarówki może i wyglądają efektownie, ale są nielegalne. Podobnie wygląda sprawa z niektórymi dodatkowymi diodami LED do jazdy dziennej. Co więcej, nawet jeśli chcesz umieścić w swoim reflektorze żarówkę LED z homologacją, to możesz to zrobić tylko wtedy, kiedy sam reflektor ma homologację właśnie do montażu żarówki LED, a nie innego typu.

Polepszyć oświetlenie w swoim samochodzie można na kilka sposobów


Podstawowym z nich jest… dbanie o czystość reflektorów. Jak wyczyścić lampy samochodowe? Na co dzień wystarczy myć je razem z resztą karoserii, na przykład na myjni bezdotykowej. Nie wymagają specjalnej opieki i kwestia jak wyczyścić reflektory samochodowe raczej nie powinna być tajemnicza dla żadnego kierowcy.

Problem pojawia się wtedy, gdy klosze reflektorów są zmatowiałe – jak w większości starszych modeli. Wtedy ratunkiem jest polerowanie. Jak polerować reflektory samochodowe? Niektórzy używają do tego celu zwykłej pasty do zębów, ale trwałość takiej operacji jest ograniczona i irytująca mgiełka szybko wraca na klosze reflektorów. Zestaw obowiązkowy przy właściwie prowadzonym procesie to: ściereczka z mikrofibry, wodny papier ścierny, płyn do mycia szyb, środek do czyszczenia plastików oraz specyfik, który zabezpieczy reflektory przed promieniowaniem UV.

Niestety, może się okazać, że reflektory nadal słabo świecą


Klosze w wiekowych samochodach bywają zmatowione i zaparowane, ale prawda jest też taka, że dawniej auta świeciły o wiele słabiej. Technologia idzie do przodu bardzo szybko i lampy nawet w kilkuletnich pojazdach mocno odstają od tego, co montuje się obecnie.

Warto to sprawdzić w czasie przejażdżki MINI, zwłaszcza podczas długich, jesiennych wieczorów. Każdy zauważy, że jazda z nowoczesnymi reflektorami jest bezpieczniejsza i o wiele bardziej przyjemna.

Jakie reflektory stosuje się w samochodach MINI?


Jak już zostało powiedziane, bazowe modele MINI mają proste reflektory halogenowe, ale większość egzemplarzy opuszczających salony ma jednak na wyposażeniu reflektory LED. Oprócz tego, że świetnie świecą, doskonale uzupełniają stylistykę MINI. Efektowny diodowy pierścień odpowiada za światła do jazdy dziennej i kierunkowskaz, natomiast światła mijania umieszczono wewnątrz niego.

„Klasyczne” LED-y to nie wszystko. W ofercie są też adaptacyjne reflektory diodowe, które m.in. doświetlają zakręty, dostosowują swoje działanie do okoliczności (czyli np. do tego, czy jedziemy po mieście czy na autostradzie) i sterują wiązką świateł drogowych w taki sposób, by kierowca widział jak najwięcej, ale by jednocześnie nie oślepiać jadących z naprzeciwka. Zaawansowany technologicznie zestaw uzupełniają opcjonalne, diodowe światła przeciwmgielne.

Modele Hatchback, Cabrio, Clubman czy Countryman może i czarują stylem retro, ale jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa i wygody, oferują wyłącznie najnowocześniejsze rozwiązania. To jasne jak… droga w nocy, gdy jedzie się MINI.