auta-miejskie

Auta miejskie - małe samochody do jazdy po mieście

Kiedyś samochody miejskie były proste i ubogo wyposażone. Dziś mają wyposażenie rodem z wyższych segmentów i… muszą być międzymiastowe. Jakie auto miejskie wybrać?

Ciasne, ubogo wyposażone i głośne w trasie. Ewentualnie jeszcze powolne, niebezpieczne i nieciekawe stylistycznie ‒ zapewne właśnie takie byłyby skojarzenia z hasłem „miejskie auto”, gdyby przeprowadzić na ten temat sondę dwie lub trzy dekady temu. Prawdopodobnie pamiętasz, jakie modele były wtedy na czasie. Na polskich drogach wciąż często gościł poczciwy maluch, który nieco wcześniej musiał wozić całe rodziny na wakacje na bułgarską Riwierę, nierzadko jeszcze z przyczepą. Pojawiały się też bardzo, bardzo małe samochody miejskie z Korei i z Włoch.

Mimo swoich mikroskopijnych wymiarów i wątpliwej praktyczności modele te pełniły rolę aut rodzinnych, a czasami też dostawczych, gdy np. woziły towary do sklepów i meble w czasie przeprowadzek. Większe samochody były droższe i trudniej dostępne, więc relatywnie tanie auto miejskie służyło do wszystkiego. Takie sprawy jak komfort i styl musiały zejść na dalszy plan. Bezpieczeństwo – niestety – również.

Na szczęście świat szybko się zmienia


Dzisiaj można już dokładnie dopasować samochód do swoich potrzeb. Decyzja, by zamówić akurat coś w rozmiarze S, a nie XL, jest podejmowana w pełni świadomie. Na małe auta miejskie decydują się ci, którzy po prostu nie potrzebują wozić zbędnego powietrza. Po co Ci ogromny bagażnik, jeśli jeździsz głównie do pracy i na siłownię? Po co miałbyś kupować model z gigantyczną ilością miejsca z tyłu, skoro nie jesteś szoferem i nie wozisz tam prezesa? Pokaźne rozmiary auta docenisz może raz w roku, a przez 364 pozostałe dni będziesz psuć sobie humor podczas parkowania, tankowania i… być może również podczas patrzenia na wóz, za który płacisz.

Poza tym często taki „mieszczuch” to drugi czy nawet trzeci samochód w domu. Jest zabierany na przejażdżkę wtedy, kiedy akurat potrzebuje się czegoś zwinnego. Na inne okazje w garażu czeka większy pojazd.

Ale kompaktowe rozmiary i łatwość parkowania to nie jedyne zalety, które powinno mieć dobre małe auto. Jeśli wiesz, że lubisz się dobrze ubrać, gdy idziesz z przyjaciółmi na miasto, to Twój miejski samochód również powinien być po prostu ładny. Byłoby miło, gdyby pasował do Ciebie i Twojego charakteru. To musi być auto z klasą, niczym piękne buty i gustowny krawat. To musi być… MINI. Ale samochody tej marki oferują coś więcej niż tylko ładny wygląd.

Pamiętaj o gadżetach


Nie ma to jak weekend z dobrą książką, prawda? Analogowe rozwiązania są świetne, ale nie ma sensu ukrywać, że chyba nie umiemy już żyć bez gadżetów. Ty też!

A że podczas stania w miejskich korkach każdemu zdarza się nudzić, ważne, by samochód oferował łatwą w obsłudze, najnowszą technologię. Oczywiście nie chodzi o oglądanie telewizji w korku, bo to – choć byłoby możliwe - mogłoby okazać się niebezpieczne. Ale możliwość podłączenia smartfona i korzystania z jego aplikacji, na przykład do słuchania muzyki, to już coś, co naprawdę się przydaje. Dodaj do tego dobrej jakości zestaw audio, by Twoje ulubione utwory brzmiały tak, jak powinny. I nawigację, najlepiej z funkcją omijania korków, żeby wszędzie być na czas. Wszystkie te elementy znajdziesz w MINI.

Co z parkowaniem?


Owszem, małe auta miejskie zmieszczą się wszędzie. Ale parkowanie warto sobie ułatwić. Pomogą w tym czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a także kamera cofania. Dzięki niej możesz podjechać do przeszkody na milimetry. Znajomi siedzący w ogródku kawiarni obok będą pod wrażeniem… Twoich umiejętności i Twojego MINI.

Małe auto z automatyczną skrzynią biegów – czy ma sens?


Kiedyś hasła „tanie auto z automatem” albo „małe auto z automatyczną skrzynią biegów” brzmiały dość absurdalnie. Automaty działały powolnie, a w połączeniu z małą mocą silników dawnych aut miejskich efektem było przyspieszenie do stu kilometrów na godzinę w czasie, który wygodniej byłoby mierzyć kalendarzem niż stoperem. Dodatkowo mały samochód z automatem palił zwykle kosmiczne ilości paliwa. Taki rodzaj skrzyni nabierał sensu dopiero w dużych, drogich modelach.

Dziś małe auto z automatem nikogo już nie dziwi. Nowoczesne skrzynie są szybkie, a samochody miejskie – po prostu bardziej dojrzałe, tak jak dojrzałe stało się MINI. Mają mocniejsze, dynamiczne silniki, które nie tylko zapewniają świetne osiągi, lecz także są i ekonomiczne, i ekologiczne. Połączenie niedużego nadwozia z przekładnią, która wyręcza kierowcę, sprawdza się doskonale. W końcu to w miejskich korkach najłatwiej docenić, że nie trzeba ciągle wciskać sprzęgła i „wachlować” lewarkiem. Możesz dać odpocząć lewej nodze i… głowie. Zamiast na zmianie biegów, możesz skupić się na radości z jazdy.

Samochód miejski: jaki jeszcze powinien być?


Jak już ustaliliśmy, dawniej nawet tani samochód miejski musiał radzić sobie w długich trasach i podczas jazdy z dobytkiem całej rodziny. Dziś, mimo że rzeczywistość się zmieniła, samochody miejskie wcale nie mają łatwego zadania. Nadal stawia się wobec nich mnóstwo wymagań. Być może właśnie wozy segmentu B muszą stawić czoła największym – i pozornie najbardziej sprzecznym – życzeniom klientów. MINI też nie ma łatwego zadania, bowiem Wy, nabywcy naszych samochodów, należycie do koneserów.

Co powinien mieć samochód miejski? Po pierwsze: świetną jakość. Czasy tanich plastików i nielakierowanych paneli na drzwiach już minęły. Materiały wykończeniowe muszą być solidne, ale i ładne. Modne jest aluminium, lakier fortepianowy, chrom… kierowcy chcą dla siebie tego, co najlepsze. I dobrze!

Po drugie: bogate wyposażenie. Oprócz wspomnianych nowoczesnych multimediów i doskonałego audio, współczesne miejskie auta muszą mieć też pakiet systemów, które wspomagają kierowcę i poprawiają bezpieczeństwo. Małe bezpieczne auto to dziś podstawa. Kamera cofania czy system monitorujący samochody w tak zwanym martwym polu nikogo już nie dziwią. Przyda się też asystent utrzymania pasa ruchu, a jazdę w nocy powinny rozświetlać doskonałe reflektory LED, świecące światłem o temperaturze zbliżonej do naturalnego: tak, żebyś widział jak najwięcej przy jak najmniejszym zmęczeniu oczu.

Warto też zadbać o swój komfort. Podgrzewane siedzenia, automatyczna klimatyzacja, a może nawet podgrzewanie kierownicy? Zasługujesz na to!

To wszystko brzmi jak lista wyposażenia rodem z aut luksusowych…


Ale dobre samochody miejskie mogą mieć na pokładzie wszystkie te elementy – i jeszcze więcej. Oczywiście, lista gadżetów rodem z limuzyny to nie wszystko.

Nowoczesny samochód miejski – taki jak MINI – musi być… międzymiastowy. Owszem, czasy jazdy maluchem z przyczepą do Bułgarii już minęły. Ale to nie znaczy, że małymi autami nie jeździ się poza granicami metropolii. Wyjazd do znajomych, którzy wyprowadzili się na wieś? Wizyta nad mazurskim jeziorem w weekend? Wakacje nad morzem? Służbowy wypad do klienta? Nowoczesne auto miejskie musi sobie z tym wszystkim poradzić. Nie może przy tym zmęczyć kierowcy i pasażerów. Dobre osiągi i dopracowane wyciszenie to konieczność.

Czy to już koniec wymagań?


Oczywiście, że nie! Do długiej listy wymogów dodajmy niskie zużycie paliwa (dobre auto miejskie to ekonomiczne auto miejskie…), świetne prowadzenie na zakrętach i zadowalającą przestrzeń we wnętrzu. Sporo tego, prawda?

Które auto miejskie wybrać?


Modeli na rynku jest mnóstwo. Możesz wpisać hasła w rodzaju „test aut miejskich” czy „ranking aut miejskich”, by zobaczyć, jak wielu producentów proponuje coś w tym segmencie. Niektórzy stawiają przede wszystkim na niską cenę, licząc, że tani samochód miejski przyciągnie klientów. Inni przyciągają nabywców praktycznością albo wyglądem. Co robi MINI?

MINI stara się łączyć wszystkie te cechy


Dlatego – oprócz zalet wymienionych powyżej, takich jak wyposażenie, bezpieczeństwo czy świetne skrzynie automatyczne, MINI oferuje jeszcze więcej. Skupmy się przez chwilę na gamie modelowej tej firmy. Jest wyjątkowo szeroka. Który samochód będzie idealny dla Ciebie? Przekonaj się.

Jeżeli cenisz sobie „klasyczny” wygląd MINI, a oprócz tego uwielbiasz parkować tam, gdzie inni się nie zmieszczą, wybierz wersję trzydrzwiową. Jeśli czasami chcesz przewieźć kogoś wygodnie z tyłu, zdecyduj się na odmianę z pięciorgiem drzwi. Większy bagażnik i niepowtarzalny wygląd? Oto cechy modelu MINI Clubman. Takiej tylnej klapy nie ma żaden inny samochód na rynku! Czy już wiesz, o jakiej mówię?

Odmian MINI jest jeszcze więcej. Kompaktowe wymiary i wiatr we włosach łączy w sobie wersja MINI Cabrio. Trzeba przyznać, że latem myśl o zakupie samochodu ze zdejmowanym dachem wydaje się wyjątkowo kusząca.

W gamie można znaleźć jeszcze model MINI Countryman, który nadal jest na tyle kompaktowy, że świetnie nadaje się do miasta, ale przy tym doskonale poradzi sobie też na trasie i jako samochód rodzinny. Jego zwiększony prześwit pozwoli na pewną jazdę po polnej drodze… albo podczas podjeżdżania pod wysoki, miejski krawężnik. Modny i „bojowy” wygląd stanowi przyjemny dodatek.

Tyle o modelach. A MINI oferuje jeszcze mnóstwo wersji silnikowych!


Bazowa moc silnika daje osiągi w zupełności wystarczające do codziennej jazdy. Relatywnie tanie auto miejskie, jakim jest MINI One, stanowi doskonały wstęp do emocjonującego świata marki. Mocniejsze jednostki oznaczają oczywiście jeszcze lepsze przyspieszenie i wciągające wrażenia z jazdy. Miłośnicy diesli w gamie MINI znajdą coś dla siebie i mogą udowodnić innym, że ekonomiczny samochód miejski – jakim jest, chociażby Clubman Cooper SD – potrafi być bardzo szybki.

Wolisz hybrydy? Żaden kłopot. Countryman Cooper SE ALL4 może być ładowany z gniazdka lub z użyciem publicznej ładowarki. Jeśli jedzie w trybie elektrycznym, nie zużywa ani kropli paliwa, a gdy energia w akumulatorze się skończy, płynnie przechodzi w tryb benzynowy. Da się też jeździć w trybie mieszanym, kiedy samochód sam decyduje, skąd czerpie energię do pracy. Kierowca będzie miło zaskoczony przy dystrybutorze na stacji paliw.

Wolisz iść o krok dalej? Spójrz na całkowicie elektryczne MINI. Oferuje rewelacyjne wrażenia z jazdy, a przy tym jest eko. I po prostu fajne. Jeśli jeszcze nigdy nie miałeś okazji przejechać się samochodem elektrycznym, koniecznie powinieneś to nadrobić. MINI Electric jeździ tak, jak przystało na auto tej marki – ale jest jeszcze ciekawsze!

Na samym szczycie gamy MINI stoją wersje sportowe: Cooper S oraz bardzo szybkie odmiany John Cooper Works. O nich nie trzeba pisać, nimi po prostu trzeba się przejechać i samemu doświadczyć ich osiągów. Tylko uwaga: po przejażdżce nie da się myśleć o niczym innym. Strzały z wydechu uzależniają, podobnie jak obserwowanie wskazówki prędkościomierza, która błyskawicznie pnie się w górę.

MINI ma więc mnóstwo wersji…


Dodatkowo większość spośród odmian silnikowych jest dostępna zarówno z automatyczną, jak i ręczną skrzynią biegów. Małe auto w automacie to sama przyjemność w mieście, ale jeśli wolisz „mechaniczne” doznania i lubisz samemu zmieniać biegi, satysfakcja również gwarantowana.

To, że MINI jest stylowe, widać na pierwszy rzut oka. Warto dodać, że możesz właściwie dowolnie dobierać kolory, akcenty stylistyczne, pakiety i felgi, a jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Są też wszechstronne, bezpieczne i mogą mieć na pokładzie nowoczesne gadżety, które jeszcze niedawno były zarezerwowane dla aut, którymi nie parkuje się tak miło. Wyświetlacz head-up, aktywny tempomat, audio Harman Kardon? To wszystko możesz zamówić do swojego MINI. Jakość klasy premium otrzymujesz w standardzie każdej wersji.

A teraz bonus: MINI kosztuje mniej, niż Ci się może wydawać. Najlepiej samemu to policzyć, a potem przekonać się, jakie jest MINI i co ma do zaoferowania. Szeroka gama modeli, wersji, nadwozi i silników sprawia, że na pewno znajdziesz wśród nich coś dla siebie. Możesz uszyć sobie MINI na miarę – zupełnie tak, jak świetny garnitur. A gdy już wyjedziesz swoim samochodem z salonu, poruszanie się po mieście będzie czystą przyjemnością. Choć poza miastem może być nawet lepiej. Pojedź na wycieczkę i znajdź drogę, o której nie można przestać myśleć. Czy może być lepszy sposób na spędzanie czasu latem?

 

 

 

 

Pokaż wszystkie historie